torsdag 16 januari 2014

Plantering på planeringsstadiet

Det är sannerligen inte en dag då man är sugen på att vara ute. Men då går det extra bra att göra upp trädgårdsplaner inomhus istället. Jag vet att jag sa redan i höstas att jag gärna skulle vilja ha en ullungrönn. Nu börjar önskningarna ta lite mer konkret form, visserligen bara på planeringsstadiet men ändå. 


Jag har bestämt var jag vill ha (minst) en stor plantering med Dodong, buskar, perenner och marktäckare. Mitt lilla moodboard här ovan visar några av de växter jag tänkt mig. Rönnen med fin höstfärg, trollhassel med gula blommor, gärna en variant med röda blommar t.ex. Diane, låg bukettapel som får fina blommor och frukter, ormhassel för att den är läcker på vintern och så kan jag nog inte motstå en glaspärlebuske med knall-lila bär. 


Själva planteringen har jag  tänkt mig mellan björkarna och planket. Bilderna ovan och under har jag fotat genom fönstret här vid datorn på ovanvåningen. Antalet björkar är reducerat och flädern som blommar på bilden finns inte heller. Som ni ser är det en stor tom gräsyta där lite höjd inte skulle skada. Det som inte syns på bilderna är att det är en ganska brant sluttning mellan flädern och hörnet på planket, så planteringen får nog bli precis nedanför den. 


Det syns på bilderna att gräsmattan inte är i allra bästa skick här, och jag tror att jag får jordförbättra en ny plantering ganska rejält. Bilden nedanför är månadsbilden från december och där syns lite av slänten och att björkarna är borta. Den sista bilden visar portalen och då skulle planteringen bli längst bort till höger i bild. 



Vilka växter tror ni skulle funka i den här planteringen? Det är en av tomtens allra soligaste och ljusaste ställen. Rent söderläge. Nå, har ni några bra förslag? Jag är tacksam för alla idéer. 

1 kommentar:

Marina sa...

Det var väldigt fina växter på bilden, den röda. Jag gillar verkligen växter som får fina höstfärger. Har du någon vingad benved? Jag älskar min!

Ja, nu är det härliga tider att sitta inne och planera.

Kram

Related Posts with Thumbnails