torsdag 26 juni 2014

Mer rosor (och grusade planer)

Idag var det tänkt att plattsättningen vid blivande växthuset skulle komma igång. Men vädret ville annorlunda. Verkligen! Det har ösregnat (16 mm), haglat och åskat. Stora pölar bildades där plattorna ska ligga. På morgonen var det fint och jag passade på att fota lite fler av alla rosor som blommar. 


I portalen blommar Leverkusen. Stora, blekgula blommor som gör sig bra både ihop med det rostiga armeringsnätet i portalen och med ligustern som växer intill. 



Vid förrådsväggen blommar Flammentanz, honungsrosen och Lykkefund. De två senare har vuxit till sig rejält och kommer nog slutligen växa om Flammentanz i storlek. Runt hörnan vid förrådet finns några rosor som jag har flyttat hit från andra delar av tomten. Det fanns ju inte mycket till rabatter eller prydnadsväxter när jag flyttade hit men några förrymda rosor hittade jag i det höga gräset där grönsakslandet nu finns. En av dem är den snygga gul-aprikosa här nedanför. 



En ros som jag inte hittat, utan köpt alldeles avsiktligt, är The Generous Gardener. Jag vet att jag tjatar om den varje sommar, men den är en riktig favorit och verkar trivas bra här hos mig. I morgonljuset är den förstås extra vacker. Precis intill rostornet har det kommit ännu en vallmo. De andra självsådda vallmona har varit bra matchade i färg men denna lämnar en del övrigt att önska. Därför får den bara vara med på ett hörn. 

4 kommentarer:

Marina sa...

Så mycket regn har nog inte vi fått idag men en del kom det. Hagel klarade vi oss utan. Ja, de tär verkligen olika med regnskurarna på sommaren.

Trist att det inte gick att komma vidare med växthusarbetet. Hoppas det ges nya möjligheter snart.

Jättefina rosor! Jag var ute och sniffade på mina nu i kväll. Härligt!

Kram

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Oooh! The Generous Gardener har jag missat totalt, den ser väldigt vacker ut. Måste googlas! Tack för tipset :)

Jord under naglarna sa...

Ja vädret lämnar en hel del att önska. Njuter av dina fina rosor medan jag funderar på vad den här dagen ska bli. Ha en härlig helg!

Tittis Trädgård sa...

Underbara rosbilder! Hoppas det snart blir lite varmare väder, för nu är jag trött på det trista vädret:-(

Related Posts with Thumbnails