torsdag 19 maj 2016

Tomater, syrener och problem

Har börjat plantera över tomaterna från små plastkrukor och papperskrukor till de stora där de ska bo i sommar. En del plantor har fått bo i växthuset ett bra tag medan andra fortfarande stått inomhus. Det var en ganska markant skillnad på dem. De som stått i växthuset är lägre och grönare, medan de som varit inne är långa och snarare gula än gröna. Nu hoppas jag att de ska växa till sig både på höjd och bredd. 



Syrenerna är nära bristningsgränsen nu. Det blir liksom inget "mellan hägg och syren" i år eftersom häggen inte blommat över helt ännu. Min Beauty of Moscow ser jag så mycket fram emot att se utslagen och det gamla buskaget har fler knoppar än någonsin. 


Jag tror att jag nämnt förut att den vita rabatten är något av ett problem. Ogräset växer jättebra och perennerna inte lika bra. Jag har inte ens orkat ta tag i att kratta upp i denna rabatt. Idag upptäckte jag ännu ett problem. Nämligen de här: 


Fyra små, små harpaltar som ligger och trycker bland löven under den vita brunnävan. Hur kunde deras mamma tycka att det var en bra plats?! Det är inte speciellt skyddat och det är nära vägen, visserligen med ett staket emellan men ändå. Jag började förstås fundera på vilka har-kunskaper jag besitter och upptäckte att de är tämligen begränsade. Vad äter dessa små krabater? Kommer de gå lös på allt vad knoppar och blad heter inom en snar framtid? Hur länge kan deras mamma vara ifrån dem utan att de dör? Var håller mamman hus? Ja, frågorna hopar sig...


Jag får väl googla och se om jag kan få en klarare bild. Men en sak är säker, det blir inte rensning av vita rabatten i helgen. 

4 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Nej, så näpna! Men inte kul att ha dem i trädgården, vilken förödelse de kan ställa till med...fast de ser så oskyldiga ut.
Trevlig helg!
Titti

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, jag smälter som smör i solsken när jag ser dom små harpaltarna, dom ligger där och är bara såååå söta och trycker sig mot varandra. Jag minns en gång när vi hittade en övergiven i vår trädgård, den tog vi hand om och matade, men med vad? Den växte till sig och sen släppte vi ut den när den var lite större och starkare och vi släppte den där vi trodde det var typ "säkert".....dom är ju så otroligt söta!
Så mycket fina blommande du har, det är så vackert när så mycket är i knopp!
Agneta kram

Hanna sa...

Ha en fin helg!
Hanna

Marina sa...

Ojoj! Söta är de små men jag förstår dina funderingar. Har inga svar, tyvärr.

Här är syrenerna utslagna nu. Doftar ljuvligt!

Kramar

Related Posts with Thumbnails