lördag 27 november 2010

Adventsstök och besök

Jag vet inte hur det är med er men nu börjar i alla fall jag komma i stämning inför första advent. Idag bakade jag lussebullar. De blev ovanligt bleka, inte alls så saffransgula. Men de smakar åtminstone mycket av saffran, och det är ju huvudsaken. Jag har planterat lite hyacinter och amaryllisar också. Hyacinterna var verkligen av miniformat men de kommer väl igen så småningom.

Fodralet till cylindern virkade jag förra året. Ljuset är en klassiskt datumljus från Liljeholmens.



Förutom bakning och plantering har jag förstås tagit fram adventssaker. En inte allt för angenäm syn mötte mig i adventslådan i källaren. Mössen hade varit framme och tyckt att lådan var ett helt perfekt tillhåll. De har knaprat i sig all säd som satt som dekoration på en halmskål och släpat in alla strån i lådan. Silkespapper som var runt några saker i lådan hade också förvandlats till konfetti. Som tur var hade de inte gnagt på något allt för viktigt.
Apropå djurbesök så ser det just nu väldigt "stökigt" ut under mitt kastanjeträd. Där har antingen rådjur eller vildsvin (jag hoppas på det förra) letat alldeles våldsamt efter kastanjer under snön. Jag kan faktiskt inte avgöra vilket djur det är med hjälp av spåren i snön och ingen spillning låg där heller. Men det spelar inte så stor roll, så länge de inte äter på träd eller buskar.

Min julstjärna från förra julen är såhär friskt grönskande.


Nu ska jag krypa till kojs. Tidigt för att vara mig, bara 23:40 en lördagskväll, men då går jag upp tidigare och hinner utnyttja dagsljuset imorgon istället. Kram...

6 kommentarer:

Millan sa...

Trist med musbesök. Tur inget värdefullt försvann.

hoppas du får en skön advent!

Fröken Fräken sa...

Ja, inte vill man ju ha oönskat besök i källarförrådet, oavsett om det är av tvåbeningar eller fyrbeningar..

Vilken grönskande advensstjärna, jag tror att jag gillar den mest såhär, utan blomning!

Du verkar minnas mer av Staffan och Bengt än jag gör, jag minns mest bara det här att i sista avsnittet (?) så skulle de fira jul och alla i byn gav dem en isborr.. kan det stämma??

Marina sa...

Det där med möss känns igen från förra året. Då köpte jag plastbackar med lock och i år har sakerna fått vara ifred.

Ha en fortsatt trevli advent!
Kram!

Jenny sa...

Hej Karin!
Oj vad fint din julstjärna blommar!

Vilka små rackare till möss..

Hoppas du haft en mysig första advent!

Kraam Jenny

Nyanser av vitt sa...

Usch för mössen. Skönt att de inte förstört något värdefullt.
Hoppas allt är bra med dig
kram Agneta

Helena sa...

Våra saffransbullar blev väldigt gula men smakar inte saffran... Så om jag får välja så föredrar jag att de blir som dina!
Kram
Helena

Related Posts with Thumbnails