fredag 3 maj 2013

Att inte behöva krusa

Jag gillar såna där växter som är enkla och som man inte behöver fjäska så mycket för. Nunneörten hör definitivt till den kategorin. Jag tog några små, små bestånd hos mamma och pappa för några säsonger sedan. De har nu vuxit till sig och kommer troget i förrådsrabatten varje år. 


Det är två tuvor med lite olika färgton. Den ena har mer gult i sig än den andra. De växer tillsammans med blå pärlhyacinter. Dessa kommer från såna där krukor man köper och har inne tidigt på våren. De kommer också troget varje år. 


I färgstarka rabatten har äntligen både akleja och vallmo börjat sprida ut sig och komma lite här och var. Jag vet att det finns de som irriterar sig på växter som frösår sig okontrollerat, men jag gillar det. Mycket! När aklejorna och vallmon blommar ska jag visa. Vallmon har flera feta, ludna knoppar. 


Ha en riktigt härlig maj-helg! 

4 kommentarer:

Marina sa...

Håller med dig. Bra att ha de tåliga växterna. I synnerhet är de bra som grund i en rabatt.

Kram o trevlig helg!

Nora sa...

Nunneörter är underbara, likaså Vallmor och Aklejor - vi har nog ganska lik smak förstår jag:-)
Ha en fin helg!
Kram!

Millan sa...

Det växer en lila röd nunneört hos mig med, liknar din. Vet du vad den heter?

Hos mig brukar blommor som behöver krusas dö efter en tid så jag håller med dig.

Ha det gott!

Carina sa...

Härligt att höra att det är någon mer än jag som gillar när växter frösår sig....och då framförallt aklejan...min mor tycker den är ett ogräs, jag förstår definitivt inte vad hon menar....och det har hon fått höra så många gånger att hon nu nog ångrar att hon överhuvudtaget sagt det en endaste gång..fniss...
Ha det gott.
/Carina

Related Posts with Thumbnails