torsdag 9 maj 2013

Gullegrisar

När jag gick i lågstadiet hade jag en jättebra fröken. Men det fanns en sak med henne som jag inte gillade. Hon hade gullegrisar. Såna som  till exempel alltid fick hålla henne i handen när vi skulle på utflykt. (Eller åtminstone så kändes det som att de alltid fick det.) Så när jag många, många år senare själv blev lågstadiefröken, bestämde jag mig för att jag inte skulle ha gullegrisar i mina klasser. Självklart finns det de elever som man är lite extra svag för, av en eller annan anledning, men jag försöker verkligen att ge alla lika mycket uppmärksamhet. Det kan ju vara lite ansträngande att tänka på det hela tiden, och då är trädgården verkligen en bra frizon...


Här är det ingen som blir sårad om jag har gullegrisar. Och jag erkänner, det finns vissa rabatter som jag gillar lite mer än andra. Gullegris-rabatter, med andra ord. Den runda rabatten är en sådan. Jag vet inte riktigt varför, för den ser för tillfället inte mycket ut för världen. Kanske är det formen. Eller färgskalan. Eller dess behändiga format i rensningssynpunkt. Just nu gillar jag extra mycket att stenkanten har kommit på plats. Utmärkt när det är dags för den första gräsklippningen. 



Igår kväll var jag hemma hos Tamara eftersom hon var snäll nog att skänka bort ett gäng allium-lökar. Det är faktiskt inte det enda jag fått av henne, förra året fick jag ett pionskott också. I början av förra sommaren hade jag besök av Marina och av henne fick jag Helleborus-skott som frösått sig hemma hos henne. Dessa satte jag i runda rabatten. Men när den första snön kom var en hare på besök och knaprade i sig alla blad. Jaha, det var det, tänkte jag. Därför var jag extra glad när jag upptäckte att det kommer blad från alla de små skotten jag fick. Tänk att få se dem blomma! Jag vet att det kommer att dröja, men tålamod är en trädgårdsnörds bästa vapen. 


Till sist måste jag visa en annan gullegris. Nämligen den röda backsippan som sitter i runda rabatten. 


3 kommentarer:

Marina sa...

Så kul att haren lämnade lite lite kvar så att det kunde börja växa igen. Fådda växter är de bästa tycker jag. Gratis och med en större eller mindre historia bakom.

Härligt inlägg! Gullegrisar ja, var det vanligare förr eller upplever dagens barn också att personalen i skolan har gullegrisar? Mina två första "fröknar" hade gullegrisar och det var så irriterande. Jag tyckte egentligen bra om dem båda (fröknarna alltså, inte gullegrisarna), särskilt mina första. Våra barn har inte pratat jättemycket om det där med gullegrisar men orättvisor på andra sätt har de upplevt. Det är ju ur ett barns perspektiv men samtidigt så är det ju så just deras upplevelse var, där och då.
Skönt att du har trädgården att gulla med hur mycket du vill. Precis som du säger så tar blommorna inte illa upp. Här om natten drömde jag så mycket om jobbet och våra deltagare (vi säger ju inte elever) att jag var helt matt sen hela dagen. Skönt med trädgården då, att hämta ny energi i.
Hoppas du haft en bra dag!

Kram

Millan sa...

Min gullegris i trädgården är definitivt trädpionen, den som jag fick vänta så många år på att den skulle blomma och det är den enda som jag kunde ta med hit.

Dina backsippor är så söta både lila och röda.

Hoppas du får en skön helg!

Jord under naglarna sa...

Vilken tur att haren lämnade kvar litegrann!
Jag har också favoriter i trädgården, men det får man ha tycker jag!

Dina backsippor är så fina, både röda och lila!

Related Posts with Thumbnails