måndag 21 juli 2014

Sommar-enkät

För ett bra tag sedan (ja, faktiskt ett riktigt bra tag sedan) fick jag en utmaning av Marina. Det handlade om att svara på en sorts sommar-enkät. Eftersom jag tillhör det där märkliga släktet som faktiskt gillar att svara på enkäter, så tänkte jag nu ta mig an denna uppgift. Bättre sent än aldrig...


Hur ser mina sommarplaner ut?
Ja, nu har ju halva sommaren gått redan men eftersom jag som lärare har ett ganska långt sommarlov så återstår ändå en ganska lång del. Jag gör sällan upp några planer i förväg för sommaren. Jag svarar oftast att jag "bara" ska vara hemma när jag får den frågan. Egentligen vet jag inte varför det alltid ska anses som "bara" att stanna hemma. En så här fin sommar behöver man ju inte åka till varmare breddgrader för att få sol på näsan. 
De planer som ändå fanns innefattade växthus/orangeri- bygge. Det är påbörjat och har kommit betydligt längre än vad som syns på bilden ovan. Att åka på Tusen trädgårdar var en annan plan och det blev ju av i slutet av juni. Rosdagarna på Fredriksdal fick också ett besök. 


Vad gjorde jag på midsommar?
Jag var hos mina föräldrar och åt gott, bland annat Moster Evas matjetallrik och en gigantisk Pavlova med färska jordgubbar.  


Vilken är den bästa sommarfrukosten?
Det är ingen frukost utan kokt ägg, om man frågar mig, så det ingår även i sommarfrukosten. Men för övrigt varierar det. Kan jag få hallon eller blåbär på fil eller gröt så tackar jag inte nej. 

Bästa sommarlåten?
Väldigt svår fråga. Jag lyssnar mest på radio nu på sommaren, P4 och Sommar i P1, och då blir ju musikutbudet väldigt varierat. Men om jag tänker på riktiga sommar-dängor så är det nog Katrina and the Waves "Walking on sunshine" som först poppar in i huvudet och som alltid gör mig glad. 


Vad passar på grillen?
Alla sorters marinerat kött är gott. Matjesill, potatis, ägg och massor av smör i ett foliepaket blir också riktigt smarrigt. 

Vad dricker jag helst i sommar?
I år har jag druckit mycket saft. Jag gjorde jordgubbssaft och fläderbärssaft i början av sommaren, och det har jag glädje av nu. Annars dricker jag vatten, mycket vatten.  


Vad ska jag läsa i sommar?
Sommaren är den årstid då jag läser allra mest. Jag bestämmer vartefter vad det blir och just nu läser jag en bok som heter Marina. Passar ju bra med tanke på vem jag fick utmaningen av.

Vilket är favoritplagget i sommar?
Mina Garden Girl-shorts som jag fick i julklapp har blivit flitigt använda i sommar. 

Bästa parken?
Hmmm?

Bästa badstället?
När man bor här i Kristianstad är det väl nästan obligatoriskt att svara "vid havet", men det är inte min grej. (Jag vet, det är som att svära i kyrkan i dessa trakter!) Om jag kunde, skulle jag flytta med bryggan vid det vi kallade Varvet på Ingarö hit till mig i Skåne, på lagom gång- eller cykelavstånd men det går ju tyvärr inte. Grumligt vatten och dyig botten, men ändå bästa badstället. 

Jaha, det var hela listan det. Nu ska jag ringa till växthusföretaget och be dem skicka två nya sidoreglar, eftersom de har skickat två som är tio centimeter för korta. 
 

1 kommentar:

Marina sa...

Det där med "bara" vara hemma kunde varit skrivet av mig. Jag älskar att vara hemma och åker sällan så värst långt bort. Jag har ju allt jag behöver ungefär. Varför anses det lite trist eller mindre bra att "bara" vara hemma tro?

Boken måste jag kolla upp. Lät ju absolut som en bok för mig :)

Hoppas det löser sig med sidoreglarna.
Kram

Related Posts with Thumbnails