tisdag 6 oktober 2009

Grönsaker och en upptäckt

Visst är det skönt när man får saker gjorda? Idag har jag börjat ta hand om den sista skörden i grönsakslandet. Eftersom jag ville lägga morötterna i sand i källaren fick jag börja med att sålla. Slitigt, men till slut hade jag riktigt mycket sand och kunde ta upp morötterna. Ganska många, trots att jag skördat hela sommaren och dessutom återstår tre rader. Potatisen är däremot helt upptagen nu och till helgen ska jag lägga in de sista rödbetorna. Sedan återstår lite grävande innan landet kan gå i vintervila.




Det är fantastiskt att en enda liten sättpotatis kan förvandlas till såhär många nya! King Edward har verkligen varit oerhört generös i sommar.



Löken har jag hängt på tork mot förrådsväggen. Ganska dekorativt tillsammans med Bergklematisens blad.

På en av turerna runt tomten idag gjorde jag en upptäckt. Bakom vedförrådet, intill ett stenröse växer en stor Vingad benved. Märkligt hur jag kan ha missat den de två föregående höstarna. Jag fick vada fram bland höga brännässlor för att kunna fota den på nära håll. De små frukterna är verkligen läckra. Jag ska försöka ta skott av busken och sätta på någon mindre undangömd plats, för det går nog inte att flytta en så stor planta.


Jag fotade en massa andra saker också men de får jag visa en annan dag. Nu kommer snart min snälla lillebror. Han ska fixa en sak med mitt avlopp. Ha en bra kväll!

2 kommentarer:

Hanna sa...

Oj, vilken skörd du fått upp.
Benved är verkligen fina, hoppas du lyckas med att ta skott av den :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Hem och Harmoni Marie sa...

Så gott att ha sådana skatter i trädgården.
Jag försöker odla lite men är inte så duktig på det. Men visst är det mysigt att äta hemmaodlat.

Tack för att du tittade hos mig, då hittade jag ju hit! :)

Kram Marie
PS. Nu gäller det bara för mig att min käre sambo förstår piken om målning av väggar här hemma... han är inte så pigg på det nämligen. :)

Related Posts with Thumbnails