lördag 6 mars 2010

Spillror

Trots att vi är inne i mars, och förhoppningsvis går mot våren med stormsteg, så finns det spillror av julen kvar här hemma. Det har förstås en helt naturlig förklaring. Det är ju inte så att jag tycker att julen ska vara ända fram till påska!

Den vita amaryllisen köpte jag som lök någon gång i november med siktet inställt på att den skulle blomma lagom till jul och nyår. Tji, fick jag. Den verkade först helt död. Knoppen visade sig inte förrän efter ett bra tag efter jul. Sedan har det tagit tills nu innan den slagit ut. Men den är ju fin och ska få flytta ut i rabatten i sommar och sedan få en ny chans nästa jul.

Eftersom jag omöjligt kan göra mig av med en blommande och välmående växt, så finns även julstjärnan kvar. Den är lika fin som till jul och kommer få vara kvar tills den ger upp. Det vore faktiskt lite kul om den ville överleva till nästa jul, eftersom jag aldrig tidigare lyckats bevara en julstjärna längre än en vecka.

Minigranen på altanen står kvar mest för att den varit översnöad och jag inte velat halka ut på altanen. Nu börjar ju till och med kälken smälta fram, så snart kan jag kanske ta bort denna lilla vinterdekoration och ersätta med något mer vårlikt.

Ikväll blir det nog andra chansen, trots att det mesta av musiken är ganska usel, enligt mig. Jag hejar på Pauline och hennes "Sucker for Love". Det är den enda lite coola låt som är med. Ha en bra kväll, alla fina människor därute!

7 kommentarer:

Marina sa...

Jag tyckte också att Pauline var bra ända tills jag läste hennes korkade uttalanden i kvällspressen om att festa festa o åter festa. Nä, min röst kommer att falla på någon annan i kväll. (jag ringer inte in o röstar, bara för mig själv liksom)

Någon liten gran finns det kvar här också, bla på trappan till verandan och en i uterummet. Men snart så ska väl även de kunna förpassas hoppas jag och då tar kanske fler penséer plats.

Så fin amaryllis! Den sista blommade av här för någon vecka sedan.
Julstjärna minns jag att min farmor hade i deras veranda. Den var jättestor! Hon fick den att överleva i flera år och den var bortåt 70-80 cm hög. Otroligt!
Så lycka till med din!

Kram!

Spirande grönt - sa...

Vacker amaryllis! Min vita behagade inte heller blomma till jul. Men nyår ville den tydligen inte missa och slog ut lagom till champagnen:)

Rebecca

Annika Christensen sa...

Hej!
Det var kul att se att det inte är bara jag som har amryllis kvar.
Granar har jag fastfrusna ute som jag vill bli av med - nu!!
Ha det skönt framför tv:n
Annika

Ljuva lantliv sa...

Tittar in och önskar dig en härlig lördagskväll! Tyckte också om Paulines låt. Synd att den åkte ut. Du undrade över färgen på trappan. Den är målad med en färg från Alcro som heter Silverpil. Vi har den på köksgolvet också och är så nöjda med färgen. Precis rätt grå. KRAM Anna

Huset vid ån sa...

Så fin amaryllis du har, älskar ju vita blommor! Idag tittar du väl på Vasaloppet du som gillar sport...Fniss! Önskar dig en sköön söndag vännen! Kram Therese

Vicky sa...

Vit amaryllis är vackert. Kul att den blommar nu istället för vid jul.

SKOOGSTROLLET sa...

Snygg skugga av amaryllisen och vad lång den har blivit. En julstjärna finns kvar sedan förra året, men den blommar ju såklart inte.

Related Posts with Thumbnails