tisdag 2 mars 2010

Ett enkelt val

För första gången på mycket, mycket länge satte jag mig vid datorn och insåg att jag fick solen i ögonen. En ganska angenäm händelse, även om den gjorde det svårt att se texten på skärmen. Men som Winnerbäck sjunger i låten Solen i ögonen: "...men vi har skuggorna bakom oss, trots allt." Det är väl så att vi har vintern bakom oss, trots allt, nu när vi äntligen är inne i mars.
Vanligtvis arbetar jag inte på tisdagar men idag blev det annorlunda. Telefonen ringde strax efter sju i morse. "Kan du komma och ta mina lektioner?". Planerna för dagen blev därmed halverade. Jag hade tänkt städa och baka bullar. När jag kom hem fanns det bara tid för det ena. Det valet var ganska lätt.


Förkläde från FärgForm, Gateaus brödbok av Claes Christenson och Konditorns bästa av Signe Maria Bengtsson.

På med förklädet och fram med favoritbakböckerna. Jag kände för några andra bullar än de gamla, vanliga kanelbullarna. Valet föll på Toscabullar från boken Konditorns bästa. Men jag bytte ut mandel och nötter mot kokos som jag gillar betydligt mer.

De blev riktigt smarriga. En liten utslagen pelargon fick också komma med på bild. Jag har tagit upp mina övervintrade pelargoner från källaren för att de ska vänja sig vid ljus och vatten. De hade kämpat tappert för sin överlevnad där nere i källaren, och en hade till och med gett sig på att blomma. Det kallar jag överlevnadsinstinkt!

Till sist, tack till alla go´a som tittar in här hos mig på bloggen. Ni ska veta att ni gör mig så glad!
Ha en finfin tisdagskväll. Kram...

9 kommentarer:

Nora sa...

Vilka härliga bilder!! Särskilt dom sista med bullar och blomma, dom utstrålar vår tycker jag (och bullarna ser ut att vara jättegoda!)

Marina sa...

Fina bullbolder, nu blev jag sugen på bullar och att baka. Kommer inte hinna nu i veckan men en dag i helgen kanske....

Visst är solen härlig!

Bibbi sa...

Vilket klokt val;)
Nog för att det är skönt att ha det städat, men goare med bakat.
Såg ut att vara härliga böcker, dina bullar såg då väldigt goda ut.
Ha det gott!

SKOOGSTROLLET sa...

Vad pysslig du är. Här vet jag inte nääär det bakades sist, ja jag antar att det var till det årliga julfikat förresten. :-)

Vad fin din pellis var, annars har jag ingen förkärlek till dem, jag tycker de luktar halvdant, men det finns kanske undantag. Jag är ju överkänslig mot dofter så det är kanske bra att tänka sig för.

Camilla sa...

Hej Karin och tack:)

Å så gott du bakat igår! Ser verkligen smarrigt ut.

Jag skall också ta upp mina pelargonier i helgen. Undrar hur de mår...

Ha det gott - kram!

Helena sa...

Hej!

Det var verkligen kul att ses! Hoppas verkligen det inte dröjer tre år tills nästa gång, för efteråt kom jag på massor av saker som jag hade tänkt fråga om men som jag helt enkelt inte hann med. (Man kan ju mejla också i och för sig.) Tove hade förresten med nya dockan till dagisvilan igår.

Kram
Helena

Villa Solgården sa...

Men så härligt med en BLOMMANDE pelargon!!! :)

Toscabullarna ser tokigt goda ut! Man skulle kanske testa något annat än det vanliga... testade blåbärsbullar i somras, det var gott.

Kram!

Nyanser av vitt sa...

Åh vad gott. Jag är ingen "fikamännsika" men om jag tar något så är det bullar och nu menar jag plural...
Kram Agneta

Jenny sa...

Hej Karin!
Mmm vad gott med hembakade bullar!

Vilken tapper Mårbacka som blommade under vintervilan i källaren! :)

Ha en trevlig eftermiddag!
Kram Jenny

Related Posts with Thumbnails