söndag 7 augusti 2011

Förtydligande

Någon gång tidigare i sommar visade jag att jag börjat gräva ner plintar. Jag sa inte vad de skulle vara till. Men nu tänkte jag visa lite av vad som är på gång.
Såhär såg det ut innan.

Det är nämligen 22 betongplintar som ska bära upp ett plank/staket runt fruktträdgården (om man nu vill använda ett lite överambitiöst ord). Där bakom kommer odlingsbäddar, bärbuskar och fruktträd att finnas. Det är inte helt klart men har kommit en bra bit på väg.

För närvarande ser det ut såhär. Inte helt klart.

Det kan kanske tyckas lite märkligt att bygga en "låda" mitt på tomten, men det finns flera anledningar till att jag vill ha den. För det första ska den hålla rådjur och harar borta från mina fruktträd. Det blir ett lite mer skyddat område, framför allt mot vind. Jag kan plantera klängande växter mot väggarna och ha rabatter framför dem.
Här ser man kastanjen till vänster och vitsippedungen bakom.

Eftersom jag har en stor tomt, med en stor gräsyta och ett relativt litet hus, vill jag hitta på sätt att avgränsa och skapa olika "rum". Det måste liksom finnas lite stopp för blicken. På bilden här nedanför ser man knuten på huset och kastanjen skymtar till vänster. Ytan mellan huset och grönsakslandet har minskat, i alla fall luras ögat att tro det. Där i mitten finns de tre locken till trekammarbrunnen och de kan jag inte göra så mycket åt, men jag ska nog hitta på något som kan trolla bort dem lite.

Ja, nu har ni fått se lite av vad som varit på gång här under sommaren. Det kommer att komma mer bilder härifrån så småningom.
Ha en fin kväll!

4 kommentarer:

Marina sa...

MEn vilket jobb och vilken bra idé! Visst vill man ha rum, så tänker jag också. Eftersom du har så stor tomt så kan du ju verkligen ha sådana lite större "byggnationer" utan att det tar för mycket plats. Ser mycket lovande ut!

Jag är sugen på att träffa trädgårdsfolk nu och få lite ny inspiration och idéer. Här har det inte hänt mycket idag. Får liksom inte bakdelen ur soffan några längre stunder.

Kram!

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilken bra idé! Ser väldigt fint ut!
Ska bli spännande att följa resan.

Kram Marie

Mina Gröna Tankar sa...

Åhhh, vad lyxigt att kunna säga att man har en vitsippedunge...

Tina sa...

Det var bra, de där marodörerna har jag också tröttnat på. Har visserligen 90 cm högt staket för poolens skull, runt hela tomten. Men det räcker ju inte på långa vägar..

Kul att du vill vara med inne hos mig! Ha det gott /Tina

Related Posts with Thumbnails