måndag 26 september 2011

Ambivalens

Det är ju ett antal nya rabatter på gång bakom huset. Dels är det dem framför fruktträdgården, och dels en ganska stor vid brunnarna (ser inte stor ut på bilderna, jag vet). Det är ju helt bedrövligt med tre fula brunnslock till en trekammarbrunn mitt på gräsmattan. Så vad göra? Tanken med rabatten bredvid är att kamouflera locken lite, i alla fall sett från infarten.

Såhär ser det ut från vardagsrumsfönstret.

Det ska bli mer jord i "trekammarrabatten" och plåtkant runt. Plåtkanterna är beställda och ska förhoppningsvis hämtas innan veckans slut (men det är en historia för sig). Det går att skymta en liten bit av en plåt som jag fick låna hem för att testa, i rabatten vänster om grindhålet.


I själva rabatten ska jag plantera lite mormorsväxter, bland annat rosor. Två rosor ska jag flytta från altanrabatten, där de lever en tynande tillvaro. En annan har jag planterat i spetsen. Det är en The Generous Gardener.


Längs kanten har jag jordslagit ett gäng ligusterplantor. Men jag vet inte om jag ska ha dem där eller inte. Jag tänker att det kunde vara bra med en häck i bakkant för att dölja locken och för att få en helgrön fond. Men så tänker jag att det kanske känns malplacerat med en häck där. Det ser kanske konstigt ut i den här typen av rabatt. Jag är helt ambivalent som ni hör. Vad tycker ni? Ska den få vara kvar eller inte? (Jag har ett annat ställe i närheten där jag kan använda plantorna, så de kommer inte gå till spillo.)


Såhär ser det ut sett från grindhålet.

Nu hoppas jag att ni hjälper mig med råd om ligusterhäcken. Det behöver jag.

Dags att krypa till kojs och läsa lite i nya läroplanen. Vi har studiedag imorgon och då ska den återigen dissekeras.

6 kommentarer:

Trädgården på Höjden... sa...

Du skulle kunna använda ligustern i rabatten men formklippa det som ett klot eller liknande. Kan bli en fin utfyllnad och uppstickare.

Hälsar Åsa

Marina sa...

Svårt att säga när man inte vet riktigt hur stor rabatten är på riktigt. Om den är tillräckligt stor så kan du nog ha häcken där. Om rabatten inte är tillräckligt stor ser det kanske ut som att häcken tar över? Att ha en häck mitt i tror jag inte är fel egentligen.

Kram!

Louise sa...

Nu är jag inte så bra på brunnar och brunnslock och kanske tänker helt fel... Min tanke vara annars att göra rabatten ännu större och baka in locken i rabatten, som en form av trampstenar! Det gör det enklare att klippa gräset (som ju ändå verkar ta sin tid!) och locken slulle kamofleras helt under delar av året. Då hade jag nog använt ligustern i närheten av locken men klippt häcken ganska stram så den inte tar över för mycket. Jag vet inte hur ofta man måste kunna komma år locken och om det är ett hinder med rötter i närheten etc men man kan ju komma åt dem även i en rabatt om de ligger i kanten.

kram louise

Livet på Vestergård sa...

Det kommer att bli snyggt med en rabatt där vid brunnslocken. Hoppas att du kommer på en lösning med häcken.
Kram Kicki

Livet på solsidan sa...

Precis som Åsa tror jag att en större rabatt hade blivit väldigt fint! Med en så stor gräsyta tycker jag definitivt du kan smacka på med en rejäl rabatt. Och då ha kvar ligustern i den.

Blir väldigt nyfiken på dina plåkanter. Har du lust att berätta var du beställt dem eller du har en hemlig leverantör? :)

Tamara

Fröken Grön sa...

Måste man kunna komma åt de där locken? Annars var min tanke också att gräva ut ännu mer runtomkring dem och plantera runt hela. Kanske ställa något kul på locken som sticker upp i rabatten.

Liguster går ju i vilket fall som helst att formklippa, så du kan nog få till det riktigt bra med den lilla "häcken" där.

Ha en fortsatt fin vecka!
/Anna-Karin

Related Posts with Thumbnails