söndag 11 september 2011

Fruktträdgården tar form

Nu börjar den att göra skäl för namnet; fruktträdgården. Det har nämligen kommit två fruktträd på plats i dag. Det är ett plommonträd (närmast i bild) av sorten Opal och ett päronträd. Jag valde ett spaljerat päronträd av sorten Carola som visst ska vara goda.


Jag tänkte att det var smart med ett spaljerat träd eftersom det tar mindre plats då. Det är dessutom snyggt med något grönt mot väggen. Jag tror att jag ska hänga några tyngder i nästa förgrening för att fortsätta spaljen. Det finns redan ett grenpar som kommer att bli perfekta att vinkla ut.


Bredvid päronträdet har jag satt de två vindruvsplantorna jag köpte på Bäckaskog. Det är en Einset, som ska få röda bär, och en Himrod, som får gröna. Hoppas att de ska trivas och att de inte tycker att det är för kallt där mot väggen i vinter.


Imorgon slutar jag tidigt och då hoppas jag kunna fortsätta vid fruktträdgården, men lite mer utanför. Vi ses kanske då.

5 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Din fruktträdgård blir verkligen fin, himla bra jobbat!
Opal har jag också, första sommaren i år som vi fick plommon att smaka, jättegoda.

Mina äpplen är Katja och James Grieve.
Äppelmoset gjorde jag av JG och det blev faktiskt sötare än förväntat, inte syrligt utan väldigt god och rejäl äppelsmak. Rekommenderas.

Ha en fin vecka,
kram Marie

Lotta sa...

Lycka till med din fruktträdgård. Jag tror den blir toppen!! Kram Lotta

Hanna sa...

Ha en fin måndagskväll. Kram
Hanna

Livet på solsidan sa...

Vad mysigt med ett fruktträdgårdsrum! Visst är ditt plank fint, men jag håller med om att det kan bli ännu finare med nåt grönt mot det.

Vindruvor känns som något jag också skulle vilja ha, men jag har ingen naturlig plats för dem - än... ;)

Tamara

Marina sa...

Jag är så imponerad av din fruktträdgård!Kan nog bli ditt lilla paradis med extra skyddat klimat.

Himrod har vi också här och nu är druvorna riktigt söta och goda.

Kram!

Related Posts with Thumbnails