söndag 31 mars 2013

Påsk-Mickel

Eftersom jag äter ett kokt ägg till frukost varje dag, året om, så brukar jag färga dem vid påsk för att det ska kännas lite extra påskigt. Oftast har jag färgat det med lökskal eller något annat "naturligt", men i år testade jag karamellfärg. Ett vackert ljusrosa ägg blev resultatet. Jag gillar ju rosa så det passade mig utmärkt. 

Hur har er påsk varit, så här långt? Min har varit lugn och bra. Jag har varit hos mamma och pappa en del, men idag håller jag mig hemma. Inomhusblommorna har fått en välbehövlig omplantering. Nu är paradisträd, St Paulior och porslinsblommor förhoppningsvis glada igen. 


Jag bor ju ganska lantligt och det hör inte till ovanligheterna att jag ser olika "vilda" djur på och utanför tomten. Det är alltifrån rådjur, harar och ekorrar till mårdar och vildsvin. Men idag såg jag för första gången den här krabaten på fältet utanför. 


Han/hon jagade sork ett bra tag och gjorde språng och utfall i snön. Otroligt hur högt de kan hoppa, rakt upp. Jag har ju förstås sett rävar förr, på andra ställen, men jag har nog aldrig sett en som verkat så välmående. Stor var hen och svansen var riktigt yvig. 

 

Ha en fortsatt glad påsk! 

3 kommentarer:

Marina sa...

Tänk att du fått räven på bilder, så nära. Wow! Jag har sett rävar här omkring men bara längs vägen, inte nära huset. Kanske för att vi har hund? Många gånger har räven varit skabbig och ful men det har hänt att vi sett fina som den du såg. Blir lite glad då på något sätt.

Idag har snön smält igen. Den som kom igår natt. Vi har varit mest ute och jag har faktiskt rensat lite lite i två rabatter. Underbart!

Påskhelgen har mest varit lugn. Åt hos svärfar i fredags och i går var vi bara hemma. Idag var vi på IFK-matchen (som de tyvärr förlorade) och sen åt vi lax. Det blir nog lugnt i morgon också. Vi gillar det så.

Kramar

Malin - I min trädgård sa...

Ja jag försöker göra allt jag kan för att få behålla mina planteringar för mig själv... Det går sådär. Häromdasgen var det en väldigt tam älg som strosade runt i trädgården och tog en hel gren av mina fina stora lyxiga prydnadskörsbär Accolade!!! Men den var nog inte så god, för han spottade ut den igen. Marodör.

Häftigt med en räv så nära! Vi ser nästan aldrig rävar. Det är mest älgar, rådjur och vildsvin här tyvärr. Ingen av de är speciellt välkomna in i min trädgård.

Påskhelgen har varit bra, och gansak lugn. Lite påsklunch hos släkten och sedan en lugn pskdag. Idag åker nog jag och barnen till Torekällberget i Södertälje och tittar på djuren och rider lite ponnyridning. Även fast det är riktigt kallt idag så är det ju soligt och fint väder.

Ha en skön annandag påsk/1:a april. Jag har redan blivit lurad av knoddarna :-).

Kram!

Louise sa...

Rävar med rävskabb ser man ju tyvärr ibland men "din" räv såg fin ut! Här väntar man mest på våren tycker jag. Provade faktiskt att sätta ut bara någon pensé och den ser inte helt glad ut just ni i sex minusgrader... Det börjar bli lite tröttsamt med den här kylan...

Hoppas påsken har varit fin!

kram louise

Related Posts with Thumbnails