söndag 29 november 2009

En modern klassiker

Så fick vi då äntligen tända det första ljuset. Jag har, för första gången, även stora blockljus i terrakottakrukor till advent. Det måste väl ändå ses som en modern klassiker? Jag kan inte påminna mig att man såg det för en tio-femton år sedan, men nu är de med i varje inredningsmagasin med självaktning. Men det är ju ett bra påhitt, eftersom ljusen kan brinna så mycket längre än i den vanliga adventsstaken. Själv är jag dessutom ganska nitisk när det gäller lutningen på adventsljusen. Det måste se snyggt och symmetriskt ut.

Blockljusen har jag köpt på Biltema (av alla ställen!). De brinner jättebra och är ganska billiga dessutom. De små siffrorna köpte jag på Humlalyckan när jag var där för någon vecka sedan. Krukorna är gamla och inte av samma modell men det tycker jag inte gör så mycket.

Helt oväntat blev jag bjuden på adventsfika hos min bror och hans familj i eftermiddags. De bjöd på både lussebullar, glögg och uppträdande. Min brorsdotter som är 8 år, sjöng Amy Diamond-låtar tillsammans med en kompis. Mycket charmigt. Dessutom sjöng hon Honey Honey ur Mama Mia. Med dagbok och allt! Fick mig att tänka på hur jag och min bästa kompis sjöng Abba-låtar i hopprep, där i början av 80-talet. Men vår favorit var When I kissed the teacher.

Min sexåriga brorson fick se bilder på min lilla adventsby i kameran och tyckte att den var jättefin. "Har du den verkligen hemma hos dig?"undrade han. Och visst har jag det. Jag fick den när jag fått min lärarexamen för tolv år sedan. Då visste jag förstås inte att jag skulle flytta till Skåne tio år senare och bo drygt en kilometer från en kyrka som ser nästan likadan ut. Konstigt, vilka vägar livet tar.

7 kommentarer:

Vicky sa...

Jättefint blev det med blockljusen i kruka. Och skratta gjorde jag åt dina Abba-minnen. Jag har kvar ett gammalt kassettband där jag och min barndomsvän Jörgen sjöng Abba-låtar. Kul att nästa generation för traditionen vidare.

Madicken sa...

Hej vännen! Glad första advent på dig! Så lycklig jag blir för alla dina mysiga inlägg hos mig! Tack!

Vad jättefint det blev med adventsljusen då där... jo, du har nog helt rätt i att det nog kan räknas som en modern klassiker! ;o)

Och din lilla vinterby var också jättesöt! Men här uppe i nord östra Skåne är kyrkorna lite som i övriga landet.. lite mer som kyrkan som jag köpte igår! Jag är jättesugen på att göra ett vinterlandskap till den! Får väl pyssla några gubbar när jag inte kan hitta några som passar! ;O)

Ha en underbar vecka!
Kramis!

Fröken Fräken sa...

Jag tror att jag ska komplettera min adventsljustake med ytterligare en där jag har ljusen i krukor som du!

Jo, men det finns en del skrot på loppisarna här också. Det gäller att träna ögonen så att man kan se vad som kan bli något. Och inte lämna några lådor utan att man rotat ned till botten...

Hanna sa...

Så fint med ljusen i krukor sådär... funderar på vart jag skule kunna klämma in det... haha!
Har en till advensstake som jag tänkte måla och ta fram, men hur många ska man ha egentligen :P

Julbyn såg jättemysig ut!

Ha en fin vecka!
Kram Hanna

Nyanser av vitt sa...

Hej Karin
Vad fint du gjort. Jag har också mina blockljus på varsitt fat och inte på en bricka. Mina siffror köpte jag i Köpenhamn för några år sedan. De är lite före där nere :O)
Javisst är det så att det man inte tror ska sälja det går först. Vi stod på loppis och skrattade åt en knallröd pumps som var en telefon. Den gick med första besökaren. Detta var många år sen. Nu är ju det kitschiga inne igen, men det har aldrig varit och kommer aldrig bli, min grej
Sköt om dig
kram Agneta

Helena sa...

Hej!
Nämen vad kul att du också bloggar! Det borde jag i och för sig ha kunnat räkna ut... Jättefin blogg. Fast det där mejlet du skrev om måste har kommit på villovägar i cyberrymden. Möjligen har du inte rätt adress. Jag testar att skicka ett till dig till någon gammal adress jag har så får vi se vad som händer...
Kram
Helena

Marina sa...

Var kommer du ifrån från början då (om inte Skåne alltså).

Vi har blockljus i tvrummet för 3:dje eller 4:de året nu tror jag. Praktikst och snyggt!
I köket har vi en vanlig adventsljusstake med smala ljus.

Kram!

Related Posts with Thumbnails