söndag 5 september 2010

Förvandlingar

Jaha, då var det snart måndag igen. Fattar inte var helgerna tar vägen. Men det har varit en bra helg, så jag klagar inte. Igår gjorde jag och mamma en liten tur. Vi var bort till Hörby för att hitta kantavskiljare till min pionrabatt. Det fick jag tag i. Inte världens snyggaste kanske men praktisk. Sedan for vi vidare till Södra Rörum, där vi skulle göra ett stopp på en loppis. Den var tyvärr stängd men vi fikade på Trädgårdskaféet. Hemgjorda våfflor med ägg från hönsen som sprätte omkring mellan borden.
På vägen tillbaka tittade vi in på Humlalyckan som inte ligger långt ifrån där jag bor. De hade en massa fina tyger som jag gärna skulle sy något fint av. De har förresten bara en massa fina saker. Jag skulle kunna köpa hela affären om jag hade råd.
Idag har jag lagt sista handen vid pionrabatten. Det är fortfarande väldigt glest mellan själva pionerna men det ska väl tiden råda bot på.

Här är den gamla lärkplatsen, innan jag började gräva.

Inte så många plantor. Bara två som jag flyttat från en annan plats på tomten, en nyinköpt luktpion och två andra små, små plantor.

Närmast stenen sitter en buskpion som ska bli gul.

Den lilla buskpionen köpte jag vid Bäckaskog.

Den här pyttelilla svavelpionen har jag tagit med mig från vårt lantställe. Trodde faktiskt inte att den skulle överleva vintern i sin kruka men det gjorde den.

Resten av eftermiddagen ägnades åt att rätta böcker. Skönt att kunna sitta ute i solen och göra det. När vårterminen tog slut visste jag ju att jag skulle få jobba 75% nu i höst men så blev det inte. Några dagar innan skolan började ringde rektorn och frågade om jag ville ta en klass på heltid istället. Nu jobbar jag alltså 100% och har tagit över en f-3:a. Eftersom den gamla läraren lämnade klassen lika hastigt som jag tog över den, hann hon inte rätta undan allt från i våras, så det är det jag har försökt råda bot på idag.
Ja, sen har vi ju det där "spännande" som jag skulle göra i fredags. Att gå till frisören skulle kanske inte betecknas som spännande i vanliga fall, men den här gången klippte jag av riktigt mycket. Ska nog ta lite till nästa gång jag klipper mig.


Hoppas att Ni får en härlig vecka!

3 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad fint du har gjort ditt pionland.
Det kommer att växa så det knakar där till våren och vad roligt att få köpa nya sorter att plantera.
Vad härligt det lät med våfflor och kaffe ibland massa höns, härligt.
Oj vad långt hår du hade innan och vad modig du var som klippte bort så mycket på en gång.
Kramar:)

Marina sa...

Oj, vilket klipp du gjorde! Jag har också klippt mig idag men inte alls så mycket som du. Modigt!

Ska vi slå ihop våra plånböcker? Jag vill också köpa allt på Humlalyckan nämligen. SÅ mycket fint!

Kram!

Hem och Harmoni Marie sa...

Åh, det var fint! Både rabatt och ny frisyr...
Då har vi ungefär samma längd på håret nu :)

Kram Marie

Related Posts with Thumbnails