måndag 13 september 2010

Misans anemoner

Helgen susade förbi i racerfart och nu har en ny arbetsvecka redan dragit igång. Jag kom inte hem så tidigt från jobbet men det var i alla fall fortfarande ganska skönt ute. Det fick bli några varv runt tomten. Jag behövde plocka lite fröställningar till en uppgift barnen ska göra i skolan imorgon. Sedan passade jag på att klippa ner alla fläderbär. Det ska bli saft av dem så småningom men just nu har jag inga flaskor så de fick frysas in istället.

Jag blir så glad av mina höstanemoner. De är så fina nu. De sitter i vita rabatten och är av sorten Honorine Jobert. Tur att det finns vita varianter också, och inte bara de rosa. Kommer att tänka på Tove Janssons dikt Misans klagolåt:

Jag går i månens skimmer invid den svarta älv
och plockar anemoner- och tänker på mig själv.

Inte bara blomman är fin. Utan även knopparna har sin tjusning. De är liksom silveraktiga och nästan lite ludna.

Till nästa år ska jag nog skaffa mig den rosa varianten också och placera på någon strategisk plats.
Slutligen vill jag säga tack till Marina som lottade ut stockrosfröer, och hade den goda smaken att dra mig som en av vinnarna. Ska bli spännande att se om två somrar vilka färger de får.

5 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Verkligen en söt blomma! Jag måste nog också skaffa mig lite anemoner, fint att ha något som blommar på sensommaren.

Ha det gott, kram Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

Tycker nästan att knopparna är vackrare en blommorna, fast jag älskar blommorna också.
Kramar:)

Jenny sa...

Hej Karin!
Vilka vackra blommor!

Grattis till vinsten hos Marina:)

Ha en fortsatt trevlig vecka!

Kraam Jenny

Marina sa...

Visst är anemonerna fina!

Fröerna ska snart skickas på posten till dig och jag hade nog slängt ut en del i an rabatt (där du kanske kan ha lite koll) och sen lägga en del i krukor som får stå skyddat ute. Kanske ett lövtäcke på?

Kram!

Huset vid ån sa...

Så fin den är, det låter så vackert med en vit rabatt.....

Må så gott!
Kram T

Related Posts with Thumbnails