torsdag 2 september 2010

Sammet och rosa förtjusning

Jag lovade ju att jag skulle visa något av det jag köpte vid Bäckaskogs slott i lördags och här kommer nu ett ett smakprov. Kunde inte motstå denna skönhet. Det är en praktvädd, Chile Black. Som sammet ser den ut och har så snygga vita toppar på kronbladen.

Jag är svag för vädd av flera skäl. Deras attraktionsförmåga på fjärilar gillar jag. En annan fjärilsmagnet är ju buddlejan. Jag har länge tänkt att jag vill ha en, eller flera. Egentligen har jag ingen bra plats ännu men på plantskolan häromdagen kunde jag inte stå emot impulsen att köpa denna rosa syrénbuddleja, Pink Delight.

Den sitter i hörnan av altanrabatten. Jag var ändå tvungen att flytta runt lite av växterna där så då passade det bra. Om den blir så stor som 2-3m, som det står på lappen, kommer det att bli problem. Den dagen, den sorgen.

Jag tycker verkligen att den gör skäl för namnet. Den är förtjusande rosa.

Nu är det snart helg igen. Skönt. Imorgon ska jag göra något lite spännande. Jag tycker i alla fall att det är ganska spännande. Ni får veta vad i helgen. Tjingeling!

4 kommentarer:

Marina sa...

Sådan rosaaktig budleja har jag inte sett förut. Fin!

HA en bra helg! Kram!

Huset vid ån sa...

Nu gör du mig nyfiken....Vad ska du hitta på för nånting?? Fniss....
Blomman var väldigt fin!

Hoppas att du får en bra helg! Kram Therese

Anonym sa...

Tack för kommentaren på min blogg! Jag passade på att titta in till dig också - vilka härliga bilder! Vi bor ju i lägenhet så vi har ingen trädgård. Kanske lika bra det - jag tvivlar på att jag har så där gröna fingrar. :) Men jag kan ju alltid njuta av fotona på din blogg och av min systers trädgård. Hon kan det där med växter!
Anna

Lina sa...

Hej!
Ja,våra planer på ett lite större hus är väldigt spännade! Vi har nu pratat med berörd granne och de har lite att fundera på...vi hoppas att de ska gå bra! =)

Vi har en vit "fjärilsbuske" här hemma, den blommar sent i år. Tror att den fick rejält stryk av den långa vintern. Men jag är så glad att den lever! Din rosa var väldigt fin! Oh, ja den kan bli STOR och HÖG!

Må så gott, kram, Lina

Related Posts with Thumbnails