söndag 26 september 2010

Piraten och White Lady

Roligt att så många vill vara med i min utlottning. Än finns chansen att delta ett bra tag till.

Ni kan säkert gissa var jag var igår. Jo, på Äpplemarknaden i Kivik förstås. Förra året blev det inget besök, men i år var det dags igen. Vet inte om det var så smart att åka dit på lördagen, eftersom det var smockat med folk. Lite jobbigt faktiskt. Jag brukar inte irritera mig på folkmassor men igår var det liksom lite för mycket.

Men jag gjorde väl ändå lite av det man ska; såg en del av uppträdandet (Nanne Grönwall), gick runt bland stånden, smakade äppelbitar och tittade på äppeltavlan. I år föreställde den Österlen-profilen Fritjof Nilsson Piraten. Jag köpte några små saker också. Fyra handstöpta ljus till adventsljusstaken (så var det gjort) och två sorters narciss-lökar. Den ena hette Album och ska förstås sitta i vita rabatten, men även den andra hamnar nog där trots att den har ljusgul mitt. White Lady hette den, är från 1897 och ska tydligen sprida sig lätt. Det gillar jag.

När vi kände oss klara på marknaden tog vi en sväng runt i Kivik. En pittoresk liten ort, trots det disiga vädret. Jag passade på att nappa åt mig frön från diverse stockrosor längs vägen. Eftersom de allra flesta var överblommade har jag ingen aning om vilken färg de har, men det blir ju spännande att se. Om de nu tar sig, vill säga.
Kram på Er!

4 kommentarer:

Marina sa...

Då lär du ha en hel del stockrosfröer då. Hoppas att de skickade har kommit fram.

Ha en bra ny vecka! Kram!

Nyanser av vitt sa...

Åh vad mysigt med marknad. Tack Karin för dina fina ord hos mig.
Nu ska jag in och delta i din utlottning
Kram Agneta

Millan sa...

Jag har aldrig varit nere på den marknaden trots att jag varje år tänker att jag ska, de säger att tavlorna är så fina att se i verkligheten.

Ha det gott!
Kram

Jenny sa...

Hej Karin!
Stockrosor är så fint!

Har aldrig varit på marknaden i Kivik. Kan tänka mig att det finns mycket att kika på, speciellt den där gigantiska äppeltavlan:)

Ha en trevlig kväll!

Kraam Jenny

Related Posts with Thumbnails