lördag 11 september 2010

Skogstur

Igår på vägen hem från jobbet for jag förbi Humlalyckan igen. Jag köpte en present till en trettiofemåring som ska firas idag. Sedan tog jag en sväng in i min svampskog. Inte supersmart i jobbkläderna men jag var ju ändå i krokarna.

I vintras när jag skulle plocka granris upptäckte jag att markägaren hade avverkat i "min" svampskog. Mer än varannat träd var borta. Igår var det alltså sanningens minut för att se hur avverkningen påverkat svampbeståndet. Som tur är verkar det som att svampen fortfarande kommer. De var inte jättestora men det kan ju bero på att det fortfarande är ganska torrt. Däremot var det svårt att hitta sina gamla ställen. Allt såg ju annorlunda ut och det låg ris på hela marken.

Lite kantareller hittade jag, några soppar (har inte Karl Johan-svamp en supersnygg brun färg?!) och en och annan blek taggsvamp. Lite fin ljung fick också komma med hem.

Nu blir det Melodikrysset på radio. Senare idag blir det, som sagt, ett litet födelsedagsfirande och sedan middag hos mamma och pappa.
Ha en bra dag alla fina!

5 kommentarer:

Marina sa...

Åh, svamp är ju så gott men jag kan/vågar inte plocka.

Kram!

Marie//Tekla Maräng sa...

Mums med svamp, man kan ju göra så mycket.
Hoppas att det blev mysigt hemma hos mamma och pappa.
Du har så fint i din header.
Hur gör man för att få in fyra bilder så där?
Kramar Marie:)

Millan sa...

Jag har turen att ha en mamma med svampögon som brukar plocka mer än hon kan äta så hon delar med sig av sina fynd.

Vilken fin vädd du hittade i Bäckaskog.

Ha en skön söndag!
Kram

Huset vid ån sa...

Åh, Vad gott med svamp....
Din header är ljuvlig, en härlig o vacker mix av allt fint som finns!

Kram T

Fröken Fräken sa...

Önskar att jag både kunde mer om svampar samt att jag bodde på ett ställe där det fanns en rimlig chans att hitta ätlig svamp... här är det mest skräpsvamp tyvärr. Och jag som älskar kantareller..

Jo, det kanske ser perfekt ut när jag målar möbler, men det är inte alltid som det blir så. Göra om, får jag göra ofta...

Related Posts with Thumbnails