lördag 18 februari 2012

Bita ihop och hålla ut

Grått, grått, GRÅTT! Så är det ute idag. Regnet faller, snön försvinner och gräsmattan är full av stora, plaskiga pölar. Alla fula mullvadshögar kommer fram igen och under björkarna är det helt täckt av nedfallet ris. Det kan knappast bli tristare att titta ut. Men... Om snön förvinner, är väl våren snart här eller?! Man får inte misströsta. 


Förra i året fick jag ett infall. Jag kom på att jag skulle göra en rund rabatt mitt på framsidans gräsmatta. Det fanns ingen tydlig plan för vad den skulle innehålla, jag satte bara igång. Såhär såg det ut tidigt i maj. (Det är bara 2½ månad dit, gott folk!)


Det visade sig att nävor och salvia var det som helst ville bo i den här rabatten. Det blev färgerna lila/cerise och vitt som fick dominera. Mitt i juli såg det ut såhär. 



Timjan längs kanterna trivdes också finfint. Hela sommaren var jag så nöjd med mitt infall. I år ska det bli spännande att se hur alla växter klarat sin första vinter. Dessutom kommer det nog att bli en rad med kantsten av något slag runt. Det är så lätt att råka köra lite för nära med gräsklipparen. 


Håll ut, gó vänner! Våren kommer i år också. 

8 kommentarer:

Marina sa...

Ja, jag räknade också lite på tid och bilder idag. Kollade på bilder tagna 1/4 och det är bara lite mer än en månad dit. Härligt!

Grått, blött, kladdigt en massa hundskit...usch o fy.
Snart vänder det!

Kram

Ulrika sa...

Vad snyggt med en rund rabatt så runt ett träd. Supersnyggt att den var lite upphöjd utan någon stor tydlig kant. Hur gör du för att jorden inte ska rinna bort tex när det regnar?
Blev direkt jättesugen på något liknande här, men vet inte hur jag ska göra praktiskt...
Ulrika

Mina Gröna Tankar sa...

Jisses vad våra årstider går fort. Samtidigt som vi inte blir en dag äldre...konstigt.

Carolina sa...

Ja och vad man längtar! Så skönt att se att snön försvinner, tycker det räcker nu. Ha en fin dag!
Kram Carolina.

Livet på Vestergård sa...

Ja snart har vi nog våren här. Skönt att bli påmind om att den inte är alltför långt borta. Fin rabatt du gjort där runt trädet. Det är alltid en spännande tid på våren att se hur allt har klarat vintern.
Kram Kicki

MårsArt sa...

Ja, nu längtar man efter våren.
Och sol och koltrastsång.
Så fint med den runda rabatten.
Ha en skön söndag.
Kram
Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fredagen var det som vår här, sen kom ju lördagen med tristväder. Men som du skriver, så bra det tar på snön. Det känns som det går åt rätt håll nu. Din rabatt är jättefin, just runda rabatter är extra fint tycker jag.
Ha en skön söndag
Kramar
AnnaMaria

Blommiga Rutan sa...

Åhh, så härligt med lite vår och sommarbilder!
Ja, man får inte ge upp hoppet! Snart är vi där!

Hälsningar Anncathrine

Related Posts with Thumbnails