måndag 27 februari 2012

Vårtecken och vandaler

I fredags sa meteorologen på radio att det är vår i Skåne. Det baseras ju på dygnsmedeltemperaturen, och nu har det ju blivit kallare på nätterna igen, men jag gick ändå "ett varv" på jakt efter vårtecken. Jag hittade väl inte så värst många. Några små, små krokusar och några ännu mindre snödroppar. Frågan är dessutom om de inte är mer ett resultat av den varma hösten än den tidiga våren. 


Tyvärr hittade jag sånt som var mindre välkommet. Båda mina flyttade rosor i trekammarrabatten var söndertuggade. Jag har aldrig behövt skydda rosor tidigare men nu hade det tydligen behövts. 

 

Inte nog med att någon gnagt på rosorna, min ena hortensia hade bara små stumpar kvar. Det är bara att hoppas på att de klarar sig trots denna ofrivilliga beskärning. Jag antar att man får räkna med sånt här ju fler växter man skaffar, men nog är det trist. Inte har jag lust att bura in allt heller. Får väl gilla läget helt enkelt. 


Nu blir det soppa och nybakat bröd till middag. 
Go´kväll!

4 kommentarer:

Marina sa...

Hm, det är väl trädgårdens baksida det där med förstörare och ohyra. Det går kanske att komma på snygga lösningar som håller dem på håll???

Vårtecken är värdefulla nu och ljuset också. Idag hann jag inte gå något varv i trädgården efter jobbet men kanske i morgon. Det är så skönt att gå där ute och lämna av sig eventuell irritation, frustration eller annat negativt.

Nu jobbar vi fem veckor och sen är det förmodligen/förhoppningsvis vår på riktigt.

Kram

Ninne sa...

Ja,,så är det att bo med naturen som granne.. Men du får fixa trevliga skydd mot alla de små marodörerna som drar förbi o lockas av dina fina växter.
Jag glömmer aldrig när jag som nyinflyttad fick alla mina Forsythia "nerklippta" av kaninerna--- Det blev de finaste buskarna i detta kvarteret.
Lycka till o många VÅRKRAMAR
Ninne

Carolina sa...

Hej! Nog är det vår på gång, men en del bakslag kommer man nog få räkna med. Här i Borås har vi haft +10 och sol idag. Helt ljuvligt väder. Längtar efter värme. Ha en trevlig kväll!
Kram Carolina

Fröken Grön sa...

Trist med ovälkommet besök i trädgården...
Håller tummarna för att dina söndertuggade plantor ska repa sig lagom till sommarsäsongen.

Nog är det vår i Skåne. (Även om det var 7 minusgrader igår.) Härligt att vara ute en stund i trädgården efter jobbet idag, trots att det var grått och lite regnigt. Tror jag ska ta tag i något riktigt projekt till helgen, om det håller i sig.

Må så gott!
/Anna-Karin

Related Posts with Thumbnails