söndag 15 april 2012

Luddigt och stickigt

Igår tillbringade jag verkligen hela dagen ute i trädgården. Tiden bara flög iväg. Jag flyttade äntligen en buske som jag tänkt flytta i några år nu. Den kunde delas i tre delar och fylla ut lite i "häcken" bakom pionrabatten. Den där häcken levde en tynande tillvaro i många år bakom en stor lärk och hade därför desperat försökt sträcka sig mot ljuset. Jag kapade ner den ganska brutalt för ett tag sedan och nu fick den alltså lite förstärkning i vissa gluggar.  


Jag rensade hela pionrabatten och det tog oväntat lång tid. Jag kunde i alla fall upptäcka liv i elva av femton plantor. Jag hoppas att de andra bara gömde sig lite längre ner i jorden. Hoppas hitta fler sorter på plantskolorna i år för att fylla på, det finns gott om plats kvar. Jag har inga dubbletter ännu, men det finns ju hur många pionsorter som helst så det ska jag väl kunna klara ett tag till. 



Runda rabatten har jag bara slarvrensat än så länge. Där har den röda backsippan börjat slå ut i helgen. Jag är så förtjust i dessa små godingar. Även om de i knoppstadiet mest ser ut som håriga monster. 




Den vita backsippan slår också ut snart. Annat luddigt jag hittade i rabatterna igår var den sibiriska vallmon. Den lös helt med sin frånvaro förra året. Sälgarna är luddiga och kastanjeknopparna likaså. 
 



Inte så luddiga, utan snarare stickiga, är nässlorna. Igår plockade jag massor av späda skott och gjorde soppa av. Den första gräslöken klipptes också ner i soppan. Det är verkligen smaskens med ett förlorat ägg i nässelsoppa. Nästan allt i soppan var närproducerat eftersom ägget kom från min brors höns. 


Ny arbetsvecka, nya tag. Lite segt eftersom jag helt plötsligt blev dundertäppt i näsan och nyser hela tiden, men det får gå ändå. (Satte förresten på sommardäcken idag, så nu kan jag åka lite tystare på vägarna. Våren är här!)

4 kommentarer:

Nora sa...

Vilka underbara sippor!

Ninne sa...

Backsippan, Ja jag har EN vit som blommar. En annan, vet ej färg. står bara o visar blad. Varför vill de inte hos mej? JAg får beundra dina. Visst är det härligt med detta VÅRFLÖDE fast lite onödigt vasst om kinden. Får hoppas på mer mer SOL.
Kram Ninne

Marina sa...

Mina backsippor är nog sena i år för de har inte slagit ut, inte i går i alla fall. Gillar dem!

Så många pioner du har! Har du någon gul? Jag har en buskpion som ska bli gul men den har aldrig blommat. Det låter fint med så många olika pioner.

Kram!

Helena sa...

Vad spännande med nässelsoppa! Jag har alltid undrat hur det smakar. Om jag bara visste hur nässlor såg ut skulle jag plocka mig ett par och göra soppa på.

Related Posts with Thumbnails