måndag 22 april 2013

Rabattrensning, före och efter

Helgen har gått i rensningens tecken. Jag har blivit klar med vårröjet av alla perennrabatter. Det mesta ser fortfarande väldigt brunt ut, men idag tyckte jag att gräsmattan verkligen blivit lite grönare. På vissa av bilderna ser man inte så stor skillnad på före-och-efter rensning. Men det är skönt att veta att det är gjort i alla fall. Nu ska det på lite gödsel här och var. Sedan blir det underhållsrensning när ogräsen börjat titta upp på allvar. 

Vita rabatten.  

Runda rabatten.  
 
Trekammarrabatten. 

Lila- och silverrabatten.  

  
Altanrabatten. 

Altanrabatten, åt andra hållet. 

För två somrar sedan flyttade mina närmaste grannar. De bodde i det enda hus jag ser från mitt (det syns lite på den vänstra bilden här ovanför). Grannarna började bli till åren och flyttade till en lite större ort. Sedan dess har huset stått tomt. Det blir ju förstås lite öde när man inte har några andra grannar. Inga lampor som tänds vintertid till exempel. Idag dök det dock upp ett par som tydligen ska flytta in i huset. Jag pratade en bra stund med dem och de verkar trevliga. Hon har planer på att ha en gårdsbutik och bland annat sälja ägg från egna höns. Det låter som att det kan bli lite mer liv och rörelse häromkring. Barn och två hundar hade de visst också.  

3 kommentarer:

Jord under naglarna sa...

Jag har mest klippt bört de gamla och vissna perennerna, men det tog tid... Men det är klart, jag skaffar ju mer och mer blommor för varje år. :)

Vårt grannhus har varit tomt sedan i oktober förra året coh jag förstår vad du manr med att det ser mörkt och jättetrist ut. Det är sålt, men de nya har inte haft möjlighet att flytta hit än.

Marina sa...

Spännande med nya grannar. Hoppas det blir bra.
Så många rabatter du hunnit rensa i. Blir lättare att se allt som kommer upp då. Jag har fått bort alla löv och allt är nerklippt men ogräs har jag inte rensat ännu. Kanske hinner jag till helgen. Vi får se...

Jag såg din brorsdotter i tidningen i helgen. Hon är ganska lik dig tycker jag minsann :)

Kram

Fröken Grön sa...

Heja, heja vad du har jobbat på! Jag rensade också rabatter för glatta livet förra helgen, och nog ser man skillnad även om de fortfarande gapar ganska tomma.

Spännande med nya grannar! Och så smidigt att kunna gå i morgonrock över gatan och köpa färska frukostägg. Jag är faktiskt lite sugen på höns själv. Undrar just vad grannarna här skulle säga om det...

Passar på att önska dig en fin start på trädgårdshelgen som kommer!

/Anna-Karin

Related Posts with Thumbnails