torsdag 25 april 2013

Vill hinna

Nu händer det grejer! Ja, i naturen alltså. Insåg imorse, när jag gick till garaget, att det förmodligen inte är så långt kvar till jag måste klippa gräset för första gången den här säsongen. Det har gått från brunt till grönt på bara några dagar. Men det är ju inte bara att ge sig ut med klipparen. Innan dess måste alla mullvadshögar bort på ena eller andra sättet. Och de är många! Dessutom vill jag bli klar med att fylla på jord nere vid dungen för att jämna ut marken. Egentligen skulle jag vilja så gräs också, men jag har en känsla av att klippningen måste komma före, annars kommer kirskål och brännässlor ta över. Det är alltså lite som jag vill hinna innan gräset vuxit sig för högt. 


Men lite har jag hunnit den här veckan i alla fall. Både igår och idag hann jag vara ute efter jobbet. Jag har vänt jorden i odlingslådorna och rensat bort ogräs som lyckats växa under vintern. Idag kom dessutom potatisen i jorden. Det är två tidiga sorter jag testar i år. Maria och supertidiga (sägs det) Casablanca. Hoppas på god och tidig skörd. 


I fruktträdgården börjar både buskar och träd få rejäla knoppar. På päronspaljen är det stora, ludna knoppar. Tänk om det vill blomma i år. Och tänk om äppelträdet ville sätta frukt som faktiskt går att äta. Och tänk om plommonträdet och körsbärsträdet ville bära frukt. Ja, tänk om...


Rabarber verkar det åtminstone bli. Det tittar upp tre, små rabarberknoddar ur jorden. Jag tror att plantan börjar bli lite mer etablerad nu. Jag har försökt vara ståndaktig och inte skörda för mycket av den tidigare år. 



Snart helg igen. Med tanke på hur mycket det regnar för tillfället så skulle det kanske kunna gå att elda upp den eländiga rishögen också. Men då måste det sluta blåsa. Det finns en del som jag vill hinna med andra ord.

2 kommentarer:

Marina sa...

Ja, så mycket man vill hinna nu! Jag har en lista (såklart) för helgen. Var tvungen att köpa en present till 30-årsfesten imorgon och för att slippa åka till stan imorgon så åkte jag direkt efter jobbet trots att jag jobbade till kl 16 idag. Det gick snabbt som attan och sen hem. Nu har jag hela dagen hemma imorgon. Ja!

Hoppas att du hinner en del i helgen.

Kram

Nora sa...

Mmmm....egenodlad potatis, det är mumma det. Här har den inte kommit i jorden än, men snart så....:-)
Ha en trevlig helg!

Related Posts with Thumbnails