onsdag 6 januari 2010

Sommartankar i snön

Snön och kylan får gärna vara kvar ett bra tag till, om jag får bestämma. Det känns bra att det verkligen är vinter ute när det nu ska vara det enligt almanackan. Vi har fått några centimeter snö till de senaste två dagarna. Just nu singlar små, små flingor från skyn. Snart kan jag dock inte se dem längre eftersom det börjar bli mörkt ute. Här ute på landet finns ju ingen gatubelysning, så när det blir mörkt så blir det verkligen mörkt.


Att snön ligger vit ute hindrar inte att det går att tänka och drömma om sommaren. Att drömma sig bort med hjälp av böcker är ganska härligt. Idag har jag bläddrat i och blivit suktad av min pionbok. Pioner är en av mina blomfavoriter. Öppna, vita varianter (som på bilden) är helt underbara. Sådana vill jag gärna ha flera av. Det kanske blir en pionplantering vid lärkplatsen som jag först tänkte. Kan nog vara rätt så härligt att mötas av dem direkt när man kommer in genom grinden. Sedan kan man ju alltid sätta lite slingrande växter som kan klänga upp och ge blomning när pionerna gett upp.

Men än finns det gott om tid att bara fundera och planera. Jag ska hinna se många skidlopp och ett helt vinter-OS innan det är dags att på allvar ge sig ut i trädgården.

Kram på Er!

4 kommentarer:

Marina sa...

Det låter nästan som om jag skrivit det inlägget!
Jag gillar vintern och här har det också snöat med fina små flingor.Skidor tittar jag gärna på och OS ser jag fram emot. Just nu sitter jag efter en god födelsedagsmiddag och skriver lite om planer för trädgården.

Kram!

Fröken Fräken sa...

Nänänä! Här kan jag gladeligen hoppa över vinter och OS och gå rätt på pionsäsongen! Det måste ju bli soligare snart så att mina olivträd klarar sig och så att ekollonplantorna tar sig.
;-D

Marie sa...

Här har vi fått ännu mer snö nu de senaste dagarna, kommer inte ens ihåg när vi hade en sån snörik vinter innan, jättemånga år sedan. Men jag håller med, om det nu ska vara vinter så får det gärna vara snö, avskyr när det slaskar. Fast jag måste ju säga att jag hoppas att januari och februari går fort, inte mina favoritmånader direkt, hihi.

Trevlig kväll!
Kram Marie

Huset vid ån sa...

Tack för titten hos mig...vad glad jag blev. Kul att du lämnade ett litet spår efter dig så jag hittade till din fina blogg. Visst är det härligt att sätta sig o drömma sig bort en stund i en vacker blomsterbok. Och vita pioneer är ju såå vackert.Jag har faktiskt några riktigt gamla i trädgårn....Du är varmt välkommen tillbaka till mig. Kram Therese

Related Posts with Thumbnails