måndag 25 januari 2010

Vad kom först, hönan eller ägget...?

Innan jag förvandlade äggen, som jag hämtade hos min bror igår, till mat och bakverk var jag tvungen att ta en bild på dem. Det fick bli ett litet stilleben i miniformat.

Såhär fina ägg får man från Skånska Blommehöns. Goda är de också.


Handduken har tillhört min gammelmormor. Ni kan ju gissa vad AH står för.

Här är en av hönorna och nedanför en av hennes systrar med morgonrufs.

Jag har faktiskt funderat på om jag skulle skaffa egna höns. Jag har plats för dem och det vore perfekt med gratis hönsgödsel. På somrarna skulle de kunna gå ute och äta skadeinsekter. Men innan jag skaffar dem, ska jag först ta reda på vilken som är den allra mest tillgivna sorten. För jag gillar inte när de far omkring sådär oberäkneligt. Den största anledningen till tvekan är ändå det där med sjukdomar. Jag vill inte komma in i hönshuset och upptäcka att en höna plötsligt dött eller är sjuk. Nej, jag får nog tänka ett tag till.

Kramar!

7 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Det verkar himla mysigt med höns men det kräver nog en del också...
Men ägg och gödsel är ju bra om man kan få :)

Ha det gott och tack snälla för dina alltid rara ord hos mig...kram Marie

Nora sa...

Hej Karin!
Tusen tack för att du förgyllde min kväll med den fina kommentaren på min blogg. Och tack för att du lämnade en kommentar så att jag kunde hitta till din blogg. Har tittat runt lite nu och hit återvänder jag gärna! Hoppas du får en skön kväll!
Kram Nora

Camilla sa...

Hej Karin och tack för titten!

Vi har fyra hönor och två tuppar men minns inte vad sorten på dem heter :)

Det är väl mest maken som tar hand om dem men det är inte mycket arbete de kräver. Lite torrfoder, vatten och gärna rester ifrån grönsaker mm. Och så lite städning med nya spån emellan varven.

Men framförallt är det mycket tillfredställande att baka/laga mat med ägg ifrån egen gård:)

Ha det gott - kram!

Marie//Tekla Maräng sa...

Så härligt med pin färska höns och att man vet att hönorna har haft och har det bra.
Det låter så mysigt att ha höns och jag tror inte att det är så stor risk att dom blir sjuka om man sköter om dom väl.
Kramar Marie:)

Nyanser av vitt sa...

Hej vännen,
Vilka söta hönor och sååå färska ägg. Mina föräldrar hämtar ägg på bondgård varje vecka och jag beställer alltid ett par kartor.
Idag har jag äntligen fått iväg din fina stationsklocka. Jag har en likadan som fortfarande inte är uppsatt. Kanske kan få a...ur nu när du fått din.
Sköt om dig!
KRAMIS

Sjöboden sa...

Tack snälla rara för awarden. Blev jätteglad!

Det är mysigt med höns oh framförallt ägg. Jag skulle gärna vilja ha. Men städa i hönshus är inte så kul, den lukten väger tungt på minussidan.

kram C

Lina sa...

Hej!
Va kul att du hittade till min lilla blogg! =) jag ska kika runt hos dig nu. Alltid lika spännande med nya bloggar!!!

Va härligt med alldeles färska ägg!
Ja, jag skullöe också vilja ha höns, men jag antar att de är ganska mycket jobb, eller? De kanske får bli ett pensionärsprojekt! =)

Må så gott & ha en fortsatt bra vecka! Kram, Lina

Related Posts with Thumbnails